A budapesti Millenniumi Földalatti Vasút a kontinens első földalatti vasútjaként 1896. május 2-án került a nagyközönség használatába, és nagyobb fennakadások nélkül szolgál ma is. 1973-ig a vonal hossza 3700 méter volt, 9 földalatti és 2 felszíni megállóval. A szerelvények 2 perces időközzel közlekedtek, a legnagyobb mért napi utasszám 34 526 fő volt. A II. világháború végéig a további fejlődés nem folytatódott. Az akkori szokások szerint a földalatti vasút bal oldali közlekedésű volt. Az áttérés a forgalomirányító és biztonsági rendszerek átépítése nélkül lehetetlen volt. Erre a millenniumi földalatti korszerűsítésekor került sor.
A millenniumi földalatti az Andrássy úttal együtt 2002-ben a világörökség része lett.
|
A megállókat a felújított, korabeli lejárókon keresztül lehet elérni. Ez itt a Bajza utca. |
|
A Kodály körönd nyári nyüzsgés idején. A turisták szívesen veszik igénybe a Budapest sok nevezetességét érintő, illetve megközelítő utazási lehetőséget. |
|
Az Opera megálló. A kisföldalatti megállói sem egyformák. Tudtad? |
|
Az Opera a föld alatt. Nagyon tetszenek a csíkos, korhű fapadok. Régen ilyen lécekből készült a villamosok ülőhelye is. |
|
A megállók a maguk egyszerűségében szépek. Maga a szerkezet díszíti az építményt. |
|
Nézelődésem felkeltette a biztonsági őr figyelmét. Az is lehet, hogy nem is biztonsági őr az úr, hanem BKV ellenőr. Lehet, hogy jegyet kellett volna lyukasztanom? |
|
Míg nézelődtem a szerelvények jöttek, mentek. |
|
Bár a "gördülő állomány" nem korabeli, az új kocsik jellegükben hasonlítanak az eredeti kocsikhoz. A felújítás óta is eltelt közel negyven év... |
|
Felhívhatom a figyelmedet a részletekre? A fülke könyöklőjét szép ívű kovácsoltvas támaszték tartja. Valószínű, hogy eredeti darab. |
|
Csodáld meg a vasoszlopok oszlopfőjét és szegecselését. |
|
Figyelj fel a falak faborításaira. Szép ugye? Enyhíti a vas és a csempeborítás "ridegségét". |
|
A mai kor hatása. Elektronikus utastájékoztatás. Vagy három perce ment el, vagy három perc múlva fog érkezni a következő szerelvény. |
|
Meg is érkezett a szerelvény. Az ajtók kinyíltak, beszállhatsz. |
|
A szerelvény elment. Jó utat! |