kirándulás - természetjárás

vagabundus

vagabundus

A gödi homoksziget

2013. január 11. - xbroad
A Gödi-sziget a Duna 1670-1669 folyamkilométere között terül el észak-déli irányban. Hossza erősen függ a vízállástól, körülbelül 1 km. Legnagyobb szélessége nem éri el a 100 métert. A parttól időszakosan a helyiek által Kis-Dunának elnevezett mellékág választja el. Legnagyobb árvizek a szigetet teljes egészében elborítják, míg legkisebb vízálláskor a mellékág szinte teljesen kiszárad. Területe jelenleg 11 hektár, azonban ez az érték a folyószabályozás, mederkotrás, és a ráépített két sarkantyú miatt fokozatosan növekedik.

A Gödi-sziget és Holtág Természetvédelmi Terület a Duna-Ipoly Nemzeti Park megalakulásával az új nemzeti park része lett, így országos védettség alá került.

Forrás: http://hu.wikipedia.org/

Egy forró, augusztus végi délután jártam Gödön. Korábban hallottam már a "homokszigetről", amely csak alacsony vízállás esetén érhető el. Mivel belefért az időmbe, körülnéztem. Érdekes ...


Kicsit elvadult ártéri erdőben vezet az ösvény a homokszigethez. A maga nemében így is gyönyörű.

Alacsony volt a vízállás. A helybeliek egyszerűen átgázoltak a térdig érő vízben. Én inkább kerültem a kis gátig, mivel nem "úgy" voltam öltözve.

Hatalmas platánok szegélyezték az utat.

A kis gát. Van itt minden. Kövek, autógumi, vaskapu.  Némelyik elem billeg, de csobbanás nélkül átértem.

A homokszigeten régebben kiépített infrastruktúra nyomai is fellelhetők.

A sziget nagy Duna felőli oldalában a víz folyásának terelésére és gyorsítására sarkantyúkat építettek

Még sose sétálgattam sarkantyún, most kipróbáltam. Elég nehéz terep az össze-vissza álló kövek miatt. 

Óvatosan lépkedtem, itt se csobbantam.

A sarkantyú végénél olyan erővel áramlik a víz, hogy a kenusoknak kerülni kell, hogy fel tudjanak evezni a sziget mellett a pihenőig. A pihenő egy kellemes homokos part.

Mikor meguntam a nézelődést a sarkantyú végén, visszaindultam a szigetre.

A Duna közepén. Kicsinek éreztem magamat. 

A homokos pihenő. Ide igyekezett több kenus is. A gödi kikötőnél lehet kenut bérelni. 

Arra gondoltam, hogy idén nyáron felevezünk ide, de nem megkerülve a sarkantyút, inkább a sarkantyú mögötti csendes vízben, a kenut pedig átemeljük. A homokpadon pedig napozunk egy nagyot.

A Kis-Duna ág a kis gátról.

Ezen a lépcsőn lehet feljutni a kis gátról a Duna parti sétányra.

Visszafelé sikerült lefényképeznem egy szúnyograjt, vagy valami hasonlót. Szuper!

Nem mentem sokat, legfeljebb 3-4 kilométert, de ez a pad olyan kedvesen hívott, hogy leültem rá.

És gyönyörködtem a Dunában, a Szentendrei-sziget és a Visegrádi-hegység látványában.


A bejegyzés trackback címe:

https://vagabundus.blog.hu/api/trackback/id/tr1114048954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása