kirándulás - természetjárás

vagabundus

vagabundus

Perőcsény, a Holló-kő és a Jancsi-hegy

2012. június 14. - xbroad
Kincskereső kalandozásaim során elvetődtem Perőcsénybe. Perőcsény egy kis falu a Börzsöny északnyugati oldalán. Egy völgyben fekszik. Távolsága Budapesttől körülbelül száz kilométer. A Szob - Parassapuszta útvonalon közelíthető meg. Kijelentem, hogy Perőcsény és környéke kiváló kiránduló hely. A terület fokozottan védett hegyvidéki terület.

Megnéztem a tájházat. Gyermekkoromat juttatta eszembe. Nagyanyámék éltek ilyen házban, mint a perőcsényi tájház. Néhány percre 7-8 évesnek éreztem magamat.

A tájház megtekintése után felkapaszkodtam a Holló-kőre, a gerincen sétálva megnéztem a Jancsi-hegyet, majd leereszkedtem vissza a faluba, és üldögéltem Perőcsény nagyon szép, nagyon csendes központi parkjában. Perőcsény olyan, mint Mátraháza ... Ide még a nyugalom is pihenni jár.

A piros + jelzésen indultam, felkapaszkodtam 200 méterről 700 méterre, majd rátértem a piros sáv jelzésre, és a Jancsi-hegyet érintve visszaértem Perőcsénybe. A körút hossza kb. 14 kilométer volt.

Felhívom a figyelmet, hogy a Börzsöny más jellegű hegység, mint például a Budai-hegység. Itt hosszabbak a távolságok, nagyobbak a szintkülönbségek. Itt hat kilométert kell felfelé menni 10 %-os vagy meredekebb emelkedőn, nem egy-két száz métert. Nem 100-150 méter a relatív magasság, hanem 500-600. A Börzsönyben nagyon el lehet fáradni. Figyelj erre!

A tájház. A nagyanyáméké nádtetős volt.

A porta udvara. Bár széles az eresz, egy tornác feldobná a házat. :)

Ez egy ágas. Régen a portákon általános volt, mindenféle edényeket aggattak rá úgy, mint erre.

A tiszta szoba. Az asztal fölé mélyen belóg a petróleum lámpa.

A szülők rábízták az "onokát" a nagyszülőkre. :)

Az alsó szoba. Mindenféle kézműves eszközök. Szövőszék, rokka, guzsaly, stb.

A konyha. A mestergerendán egy hatalmas kamrakulcs.

A tűzhely fölötti kéményben füstölték a disznótorost. Ma a kék metró is megtenné.

A spór.

A kamra. Szita, rosta, mérleg, szakajtó, tekenő ... a falusi élet kellékei.

Útban a Holló-kőre.

Sötét felhők kavarogtak, de eső nem esett.

Már közel van Holló-kő.

A börzsönyi Holló-kő. Tulajdonképpen egy hegycsúcs.

Kilátás a Holló-kőről.


Kicsit elidőztem, élveztem a csendet, az erdő édeskés, fűszeres, nyári illatát.

Holló-kő 685 méter magas. A csúcskönyv arra való, hogy azok, akik sorra járják a "meghirdetett" csúcsokat, beleírják a nevüket.

Még egy kilátás.

Ez a kör alakú "völgy" egy kaldera.  A Börzsöny vulkanikus hegység.

A Jancsi-hegy. A képen látható nagy kövek egy 3000 éves földvár maradványai.

A Börzsöny egy másik lehetőséget is kínál. Fel lehet keresni a várakat, várromokat. Jelvény jár érte.

A piros jelzés végig szép kilátást kínál.
A kis tisztás után megkezdtem a leereszkedést a gerincről. Néhol köves és meredek. Lefelé menet nagyobbat lehet esni, mint felfelé menet. Csak óvatosan!

Egyre lejjebb.

Augusztus közepe van, megjelentek a nagy őzlábgombák. Nyár végén, ősz elején tele lesz velük a Börzsöny.

Perőcsény központi parkja.

A padra mellém ült a nyugalom. Hosszan elidőztünk, szemlélődtünk.

A bejegyzés trackback címe:

https://vagabundus.blog.hu/api/trackback/id/tr5614049352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása