kirándulás - természetjárás

vagabundus

Bajót, az Öreg-kő ködben

2013. január 01. - xbroad
Az Öreg-kő egy 375 méter magas hegy a Gerecsében, Bajót községnél. A hegy természetvédelmi terület, dachsteini mészkőből áll. Jellemzője a dolomitos sziklagyep, egyedül itt fordul elő a fürtvirágzatú szirti ternye, és más ritka növények, például a rozsdabarna pikkelyharaszt, magyar gurgolya és a sziklai perje.

Itt fészkel a erdei fülesbagoly és a kerecsensólyom, barlangjai állandó és alkalmi telelő- és szálláshelyei a denevéreknek.

A fokozottan védett Jankovich-barlang a bajóti Öreg-kő meredek, sziklás oldalában, 346 méter tengerszint feletti magasságban nyílik, a Dunántúl egyik fontos ősrégészeti lelőhelye. Szabadon látogatható.

Az Öreg-kő hegy alatti földúton hamar eljutunk a szikla alatti pihenőhelyre. Innen vezet fel a kék barlang jel a Jankovich-barlanghoz és az Öreg-kő tetejére.

Forrás: http://hu.wikipedia.org/

Túránkon nem a Kb (kék barlang) jelzésen hódítottuk meg az Öreg-követ. Figyelemmel a magassági vonalak sűrűségére, amelyek meredek emelkedőkre engedtek következtetni, dél felől kerültük meg a hegyet és jelöletlen lankás erdei utakon kapaszkodtunk fel a csúcsra. Visszafelé - lefelé - viszont már bevállaltuk a Kb jelzésű utat. Van ahol lépcső is kiépítésre került. Egy szakaszon még korlát is van. Ne hidd, hogy lefelé sokkal könnyebb a meredek! Csak egy icipicit. Első látogatásunkkor köd volt. :)

A parkoló környéke. Szemben a hősök emlékműve. És több szobor.

Tábla mutatja az utat az Öreg-kőre és a barlangokhoz. A Kb (kék barlang) jelzésű út vezet a hegy alatt lévő pihenőhöz. Sokat kell lépcsőzni felfelé.

Mi délről kerültünk fel a hegyre, hogy kikerüljük a lépcsőzést felfelé. :) Bajót ködben.

Már lefelé jövünk. A ködben nem lehetett látni semmit a kilátásból. Majd legközelebb. Vigyázzatok a lépcsőn!

A Jankovich-barlang. A barlang falán éppen sziklamászók gyakoroltak. Tisztelem a tudásukat, bátorságukat.

A Jankovich-barlang bejárata. Aztán lépcsőztünk tovább lefelé.

Az öreg-kői 1. sz. zsomboly. A zsomboly tulajdonképpen egy aknából, vagy aknarendszerből álló barlang. A kép bal alsó szélén van a bejárat. Most nem tártuk fel.

A lépcső egy szakasza jól kiépített betonlépcső korláttal. Ködben ez is csúszik. De lehet kapaszkodni a korlátba.

A hegy alatti pihenő. Minden csurom nedves volt a ködtől. Fentebb szitált is a köd.

Van esőbeálló a nyári záporok ellen.

A Kb jelzésű ösvény sziklafalak mellett vezet le a faluba. Itt nem találtunk mászót.

Itt sem találtunk mászót, pedig egészen közel mentem.

A bajóti templom tornya.

Még néhány méter és leérünk a faluba.

Több templomnál is láttam már ilyet, hogy megőrzik a már funkció nélküli építészeti elemeket. Itt valaha bejárat volt.

Az ablakkeretek is megőrzésre kerültek.

Egy igazi "retro" pompakút. Ilyen kutakra jártunk vízért, anno. Aztán elindult a vízgazdálkodás ...

A templomdomb. A templomok gyakran dombra épülnek.

Bajót hangulatos tere. Még ködben is jól mutat. A szomorú fűzet szépen lenyírták. Rend és tisztaság.

Visszanéztem a templomdombra. Aztán mentünk tovább ... :)

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

annalíz 2013.02.24. 09:53:31

nagyon szép képek, híven tükrözik ennek a gyönyörű tájnak az értékeit...

baritas 2013.04.20. 18:23:46

szép és jól komponált képek,
az erdeiek nagyon tetszenek!