kirándulás - természetjárás

vagabundus

A Mogyorósi-kőszikla

2013. január 02. - xbroad
Mogyorósbánya régtől lakott hely, kőeszközöket, földvár maradványait, római kori edényeket is találtak itt. A falu neve írásos formában először a XIII. század közepén fordul elő. A kis település a XIX. század elején lett "bánya" bár nevében csak e század elején: a megtalált kőszénkészletek mellett agyagot, mészkövet is fejtettek. Lakossága részben szlovák, lélekszáma 850 körül van. Pincesorában hagyományos népi épületek is találhatók.

Kedvelt kirándulóhelye a Mogyorósi-kőszikla (297 m), ahol minden évben nemzetközi csillagásztábort rendeznek.

Forrás: http://szentkereszt.szaleziak.hu/

Mogyorósbányán a Club Leonardo étteremmel szemben parkoltunk le, körülbelül itt: N47 43.594 E18 36.122. Innen a K jelzést követve jutottunk fel a kősziklához. Figyeljetek az őrült cross-motorosokra, mert ők nem figyelnek rátok. A távolság oda-vissza mintegy négy kilométer. Jó nézelődést!

A faluban ünnepre készültek. Fiatal lányok lovagoltak az úton fel-le.

A K jelzést követve felmentünk a kősziklához. Elénk tárult az egész Esztergomi-medence. A tóvá szélesedő Duna, a Burda-hegy és a Vaskapu is.

Mindenféle szépségeket lehet látni a szikláról.

Kilátás észak-északkelet felé. Így látni a sziklát is.

Az Esztergomi-medence egy kis sziklával fűszerezve, nagyobb látószöggel.

Itt a Nagy-Gete és a Hegyes-kő látható. Mögöttük a Pilis.

A Gerecse.

Körbe bóklásztam a sziklát. Kicsit le is ereszkedtem egy ösvényen. Zsákutcának bizonyult. Felfelé a szemembe sütött a nap.

Érdemes sétálni egyet a kéken.

A közelben van a csillagászok tisztása. A tisztást egyik oldalról fenyőfák határolják. Szeretem a fenyők susogását.

A TIT Konkoly Thege Miklós csillagászati tagszervezetének emléktáblája.  A csillagászati táborok emlékköve.

Közben a faluban fokozódott a vigasság. Valószínű szüreti felvonulás volt. Várnunk kellett. Addig nézelődtünk.

Ez a lovas és ló különösen felkeltette a közönség érdeklődését. Olyan örömmel lovagoltak együtt, amit még nem láttam. A ló is tette-vette magát. Egyszerűen fantasztikus volt.

A falu lakói népviseletbe öltöztek. Vásárolni is lehetett kézműves termékeket. Így örülni és ünnepelni csak falun tudnak. Egyszerűen, nagyszerűen. Szépek voltak az emberek. Sugároztak.

Aztán lassan csitult a tömeg, az ünneplők elvonultak a pincesorra. Mi tovább indultunk.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.